miercuri, 5 ianuarie 2011

Status si rol. Indicatori de status. Tipologia rolurilor sociale

PROIECT DE LECTIE

Data: 08.11.2010
Student: Banca Corina
Profesor coordonator: Daqui Herrera Marioara
Şcoala: Colegiul Naţional „Carol I", Craiova
Aria curriculară: Ştiinţe sociale
Disciplina: Sociologie
Conţinutul învăţării: Status si rol. Indicatori de status. Tipologia rolurilor sociale.
Tipul activităţii:  Insusirea de noi cunostinte si deprinderi, de fixare, consolidare a cunoştinţelor și evaluare a cunoștințelor și deprinderilor

Competente generale :Aplicarea cunostinielor specifice stiintelor sociale in rezolvarea unor situatii-problema, precum si in analizarea posibilitatilor personale de dezvoltare.

Competente specifice:
1.Utilizrea unor instrumente specifice sociologiei pentru analiza vietii sociale, cu ajutorul metodelor tehnice : calculatorul si retoproiectorul.
2. Identificarea rolului sociologiei in analiza faptelor, fenomenelor si a proceselor sociale, cu ajutorul internetului.

Competente derivate (operationale) la sfarsitul lectiei toti elevi :

 1.Sa defineasca notiunea de “status” si “rol”, si sa exemplifice in cadrul unei prezentari statusul si rolul  pe care fiecare il detine.
 2. Sa identifice tipurile de status si rol existente, si cautate cu ajutorul calculatoului pe internet.
 3.Sa poata define si indica cateva exemple de  indicatori de status, identificarea acestora se va face prin intermedil catorva imagini puse in prezentare PowerPoint.
 4. Sa poata defini  si identifica “conflictul de rol”.
Strategia didactică:
·        Resursele procedurale:   problematizarea, expunerea, conversaţia.
·        Resurse materiale: manual, dictionar de sociologie. calculator, retoproiector, internet.
Forme de organizare a clasei: individuală şi frontală.
Evaluare: continuă, orală.
Locul de desfăşurare: sala de clasă.
Durata: 50 min

Bibliografie:
 Sociologie Doina-Olga Stefanescu, Alfred Bulai editura-Humanitas Educational
 Sociologie Lupşa Elena, Bratu Victor 4742/21.07.2006 Corvin
Sociologie Cătălin Zamfir, Septimiu Chelcea (coordonatori) 4446/
19.06.2006 Economică Preuniversitaria



Momentele lecţiei
Conţinutul esenţial
Activitatea profesorului
Activitatea elevilor
1. Moment organizatoric - 2 min


Notează absenţele Observaţii

Se pregătesc pentru lecţie
2. Sensibilizarea pentru activitate - 3 min


Comunică elevilor subiectul lecţiei,,” scriindu-1 pe tablă şi enunţă competenţele specifice pe care aceştia trebuie să le dobândească până la finalul lecţiei.
Stârneşte curiozitatea şi interesul elevilor în legătură cu tema ce urmează a fi abordată.

Notează în caiet titlul lecţiei
3.Reactualizarea unor noţiuni ancoră- 5 min

“Statusul si rolul. Clasificarea statusului”

Definirea statusului

Definirea rolului

Clasificarea
statusurilor si raportul dintre statusuri.

Profesorul solicită elevilor să răspundă la intrebarile  privind, “Statusul si rolul. Clasificarea statusului”
Definirea statusului si a rolului, clasificarea statusului so raportul dintre status.



Dau răspunsuri la întrebările ce le sunt adresate, îşi reactualizează cunoştinţele învăţate anterior.
Statusul reprezinta pozitia pe care un individ o are intr-o anumita structura sociala
Rolul reprezinta comportamentele pe care o persoana le realizeaza in baza pozitiei sociale.
Statusul poate fi : Atribuit sau dobandit.
Fac conexiuni cu conţinuturi care au fost prelucrate în capitolele precedente.
4. Predarea noilor cunoştiinţe- 30 min.
„Status si rol. Indicatori de status. Tipologia rolurilor sociale.’
Rolul se refera la tot ceea ce toti ceilalti asteapta de la un individ datorita pozitiei pe care o ocupa.
1.Tipologia rolurilor sociale
In mod normal unui status social ii corespund mai multe roluri in functie de grupul sau persoana cu care interactioneaza individual .Rolurile sociale pot fi clasificate in multe modaliatati .
In primul rand ar trebui sa facem diferenta intre doua tipuri de raportare la rolurile sociale . Pe de alta parte exista rolurile prescrise pentru un anumit status si pe care ceilalti se astepta sa le performeze cineva de aceea se numesc roluri asteptate.
Pe de alta parte exista roluri performate in mod real de o persoana pe care se numesc roluri performate .
Pot exista dificultati in indeplinirea rolurilor datorate lipsei de experienta sau invatarii neadecvate a acestora.
2. Conflictul de rol apare atunci cand exista cerinte contrare intre doua roluri care apartin din doua statusuri diferite pe care le detine aceiasi persoana
3. Indicatori de status

In anumite situati sau context sociale, de multe ori se dorim sa precizam foarte transant pozitia pe care o detinem si, din acest motiv utilizam orice tip de mijloace care ar putea sa ii faca pe ceilati sa ne recunoasca statusul fara ca noi s ail precizam de fiecare data . Pentru acest lucru sunt utilizati indicatori de status . Indicatori de status sunt elemente carte pot sa ajute la identificarea statusului unei persoane . Trebuie inteles ca nici un obiect nu are caliatea in sine de indicator de status , acesta este obtinut doar intr-un anumit context social dat.Pe de alta parte indicatori por fi utilizati voluntar dar si involuntar atunci cand este vorba de uniformele pe care diferitele institutii le impun membrilor sai.Indicatorul de status are caliatea de  a indica statusul cel mai important pe care o persoana considera ca o are intr-un moment sau in altul.













Profesorul cere elevilor sa dea exemple pe tipologile de roluri existente din viata reala.



















Profesorul da exemple de conflicte de rol: un professor are propriul copil ca elev, si intr-o anumita situatie particulara ar trebui sa il sanctioneze, atunci ar avea un conflict de rol.Aceasta pentru ca pe de o parte rolul de professor ii cere sa fie intransigent si pe de alta parte rolul de parinte ii cere sa il protejeze, deci sa nu il sanctioneze.Profesorul cere elevilor sa dea si ei alte exemple de conflicte de rol.








Profesor prezinta imagini cu exemple de obiecte care pot devein intr-un context social indicatori de status si le cere elevilor sa comenteze imaginile.



Elevi isi noteaza in caiete









Dau exemple si argumenteaza cele spuse.




































Elevi exemplifica alte conflicte de rol cu care s-au confruntat personal.










Elevi completeaza exemple profesorului si comenteaza imaginile.








































5. Fixarea noilor cunoştiinte-8 min.

Profesor recapituleaza ceea ce s-a predate in ora respective prin intrebari din lectie cu exemple .
Elevi raspund la intrebarile profesorului si dau exemple.
6. Încheierea lecţiei şi tema pentru acasă-2 min.

Evidenţiază gradul de participare al clasei la lecţie, remarcând elevii cu contribuţii deosebite. Salută elevii la ieşirea din clasă.
Salută profesorul la ieşirea din clasă



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu