marți, 4 ianuarie 2011

Grupul social, tipologia grupurilor sociale




Data: 29.11.2010
Student: Banca Corina
Profesor coordonator: Daqui Herrera Marioara
Şcoala: Colegiul Naţional „Carol I", Craiova
Aria curriculară: Ştiinţe sociale
Disciplina: Sociologie
Conţinutul învăţării: Grupul social, tipologia grupurilor sociale.
Tipul activităţii:  Insusirea de noi cunostinte si deprinderi, de fixare, consolidare a cunoştinţelor și evaluare a cunoștințelor și deprinderilor.

Competente generale : Identificarea unor fapte, procese şi concepte specifice domeniului ştiinţelor sociale, ajutandu-se de calculator si internet.
Competente specifice:
 1.Analizarea procesului socializării şi a rolului unor agenţi de socializare – familia, mass-media, instituţii educaţionale, grupuri – în realizarea socializării.Familia reprezinta grupul primar al fiecarui individ, fiecare se naste apartinand acestui grup, insa indivizi fac parte si din alte feluri de grupuri precum cele de prieteni sau de colegi. Elevi vor trebui sa identifice ce importanta are calculatorul si interentul in zilele noastre in realizarea unor astfel de grupuri.
2.Caracterizarea individului în multiplele lui ipostaze: membru al unei familii, al unui grup social (de prieteni, colegi ş.a.). Elevi trebuie sa se documenteze pe internet si sa faca o scurta prezentarea despre cum sunt influentati in aceasta privinta indivizi societati de astazi.

Competente derivate (operationale) la sfarsitul lectiei toti elevi :

§  Sa cunoasca tipologia grupurilor sociale precum si principalele grupuri in care individul traieste pe intreg parcursul vietii, prin intermediul unei cercetari pe internet impreuna cu echipa din care fac parte , astfel isi vor da seama cum internetul si calculatorul influenteaza grupurile sociale.
§  Sa recunoasca caracteristicile unui grup social si care sunt normele si valorile pe care un individ trebuie sa le respecte pentru a face parte din grupul respectiv.
§  Sa recunoasca  si sa distinga intre diversele grupuri sociale gasite in cercetarea realizata cu ajutorul interentului despre grupuri.
§  Sa-si exprime liber parerea despre grupurile sociale din care face parte, si sa argumeteze cum ar putea influenta diversele site-uri de socializare formarea unui grup sau daca membri acestor site-uri de socializare intrunesc caracteristicile unui grup.



Strategia didactică:
·        Resursele procedurale:   problematizarea, expunerea, conversaţia, formarea pe echipe.
·        Resurse materiale: manual,  material PowerPoint,  testul sociometric, calculator si retoproiector, internet, dictionar de sociologie.
Forme de organizare a clasei: individuală şi frontală.
Evaluare: continuă, orală.
Locul de desfăşurare: laborator de informatica
Durata: 50 min

Bibliografie:
 Sociologie Doina-Olga Stefanescu, Alfred Bulai editura-Humanitas Educational
 Sociologie Lupşa Elena, Bratu Victor 4742/21.07.2006 Corvin
Sociologie Cătălin Zamfir, Septimiu Chelcea (coordonatori) 4446/
19.06.2006 Economică Preuniversitaria
Momentele lecţiei
Conţinutul esenţial
Activitatea profesorului
Activitatea elevilor
1. Moment organizatoric - 2 min

Notează absenţele Observaţii

Se pregătesc pentru lecţie
2. Sensibilizarea pentru activitate - 3 min

Comunică elevilor subiectul lecţiei,,Grupurile sociale” scriindu-1 pe tablă şi enunţă competenţele specifice pe care aceştia trebuie să le dobândească până la finalul lecţiei.
Stârneşte curiozitatea şi interesul elevilor în legătură cu tema ce urmează a fi abordată.


Notează în caiet titlul lecţiei
3.Reactualizarea unor noţiuni ancoră- 5 min
   Modele si stiluri de relatii interpersonale: modelul mecanicist si organic”
Definirea si caracetisticile modelului mecaniscist si organic.
Definirea relatiilor sociale si interpersonale
Definirea statusului si a rolului.
Profesorul solicită elevilor să răspundă la intrebarile  privind, Modele si stiluri de relatii interpersonale: modelul mecanicist si organic, Definirea relatiilor sociale si interpersonale.
Definirea statusului si a rolului.



Dau răspunsuri la întrebările ce le sunt adresate, îşi reactualizează cunoştinţele învăţate anterior.
Fac conexiuni cu conţinuturi care au fost prelucrate în capitolele precedente.
4. Predarea noilor cunoştiinţe- 30 min.
Planul temei  este:
1.         Definire grupului social:
Grupul social este format din doua sau mai multe persoane; insa putem vorbi de existenta unui grup social doar in cazul in care persoanele interactioneaza si au in acelasi timp sentimental de apartenenta la respectivul grup.

2.  Caracteristici ale grupurilor sociale:
a)Sentimentul de aparteneta la grup: atunci cand membrii grupului constientizeaza ca formeaza un grup.
b)interactiune intre membrii grupului: daca membrii nu interactioneaza intre ei, atunci nu se numeste grup.
c)Existenta unor caracteristici comune: valori, credinte, aspiratii, interese commune.
d)Existenta unor interese comnue si a unui scop comun.

3.Tipologia grupurilor sociale:
I. Grupuri primare si secundare
Grupurile primare- sunt grupuri mici unde membrii comunica direct , ele au o puternica incarcatura afectiva (exemplu: familia, grupul de prieteni)
Grupurile secundare-sunt opusul grupurilor primare, nu se bazeaza pe interactiuni affective , este format din mai multe persoane, iar relatiile au o frecventa redusa.(exemplu: colegii de liceu)
II.Gupurile formale si informale
Grupurile formale- au o forma prestabilita, create in mod normal intr-o structura organizational(exemplu: toti profesori dintr-un luceu)
Grupurile informale- apar in decursul interactiunilor dintre indivizi, are la baza simpatia si atractia dintre membrii(exemplu: club de sah)
III. Grupurile de apartenenta si de referinta
Grupuri de apartenenta- sunt grupurile din care facem parte la un moment dat(exemplu: familia, prieteni , club de sah)
Grupuri de referinta- sunt grupurile la careaspiram, si la care aspiram sa ajungem(exemplu: un elev doreste sa fac parte dintr-un grup de student cand va termina liceul)
IV.Inauntrul si inafara grupului- scoate in evident tendinta unor grupuri de a se delimita clar de ceilalti indivizi, care nu sunt membrii ai gruplui.
V.Grupuri de varsta si de gen
VI.Grupuri de presiune- format pentru atingerea unor scopuri collective si pentru a influenta deciziile politice(grupuri de protestatanti)
VII.Grupuri nominale- categoria de persoane care se diferentiaza pe baza unei caracteristici(exemple: toti tineri din Romania).

Profesorul defineste grupul social.




Profesorul solicita exemple de grupuri sociale.
Comenteaza impreuna cu elevi expresia lui Aristotel despre om „zoon politikon” .





Profesorul intreaba elevi care sunt caracteristicile grupului lor, ca grup de colegi de clasa.

























Elevi vor vedea imagini pentru exemplificarea fiecarei categorii de grupuri si vor analiza imaginile.

















Profesorul intreaba elevi din ce grupuri apartin fiecare in parte dar si impreuna.















Elevii ascultă explicaţiile şi îşi notează în caiet definiţiile.





Dau exemple de grupuri sociale si raspund solicitarii profesorului despre expresia data din Aristotel.









Elevii dau exemple si argumenteaza.



















































Elevii dau exemple si argumenteaza.











5. Fixarea noilor cunoştiinte-8 min.
Intrebarile testului sociometric:
1.Daca un profesor ar da un proiect care ar fi  trei colegi pe catre i-ai lua in echipa?
2. Daca un profesor ar da un proiect care ar fi  trei colegi pe catre nu i-ai lua in echipa?
3.Daca sambata mergi in parc care ar fi trei colegi pe care i-ai lua cu tine?
4. Daca sambata mergi in parc care ar fi trei colegi pe care nu i-ai lua cu tine?


Profesorul va solicita eleviilor sa identifice rolul grupurilor sociale si de ce acestea sunt importante pentru individ .
Elevi vor completa un test sociometric pentru a vedea carcateristicile grupului si pentru a vedea cum se inteleg intre ei membrii respectivului grup.



Raspund la intrebari apoi completează testul şi  îşi fixează conţinuturile predate.
6. Încheierea lecţiei şi tema pentru acasă-2 min.

Evidenţiază gradul de participare al clasei la lecţie, remarcând elevii cu contribuţii deosebite. Salută elevii la ieşirea din clasă.


Salută profesorul la ieşirea din clasă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu